PRAKTIJKVOORBEELD INZET FITGAAF BIJ PREVENTIE...

Begin dit jaar werden we benaderd door Majorie, GVO-medewerker van de GGD Hart voor Brabant. In aanloop naar de regionale Gezondheidsmaand in april, had ze leerkrachten van de middenbouw (groep 3,4 en 5) van het KC de Haren enthousiast gekregen voor FitGaaf! Op 4 april was het zover! Majorie: “In de Middenbouw (groep 3,4,5) gaan ze aan de slag met Fitgaaf. Vanochtend heb ik in alle groepen uitleg gegeven over de kalender, wat de stickers inhouden en wanneer je ze wel/niet mag plakken en hoe je ervoor kan zorgen dat je meer stickers verdient dan je ouders”
In verband met de meivakantie die midden in de vier weken FitGaaf!-sticker plakken viel, heeft Majorie een tussenevaluatie gedaan in alle klassen van de middenbouw. Majorie: "Tijdens de tussenevaluatie op donderdag 20 april, toen de kinderen halverwege het plakken waren, bleek dat het merendeel van de kinderen in de middenbouw zijn gaan plakken. Vooral het wedstrijd element tegen ouders valt in de smaak. Een aantal kinderen had hun kalender mee, waarop we zagen dat sommige ouders toch wel érg veel roze ijsjes stickers hadden geplakt. Wat ergens ook wel te verklaren was, want dat was het Paasweekeinde (al die chocolade eitjes). Echter zijn ook een aantal kinderen gestopt met plakken, o.a. omdat ouders niet mee wilden doen. Erg jammer! Maar gelukkig hoorde ik ook resultaten als: 'ik drink nu veel meer water, omdat ik dan mag plakken'. En 'ik let erop dat ik wat meer fruit eten, voor het appel/banaan plakkertje'. De kinderen waren zeer enthousiast en wisten nog haarfijn uit te leggen wat alle stickers betekenen en waarom e.e.a. zo belangrijk is voor onze gezondheid. We sloten af met het eet-en beweegspel: want hoeveel kniebuigingen moeten we doen voor één m&m, en hoeveel moeten we bewegen voor een stukje komkommer? Kinderen deden fanatiek mee."
De bevindingen van Majorie zijn sterk in lijn met wat wij zelf tegen komen tijdens basisschoolprojecten. We komen meer en meer tot de conclusie dat de mate van actieve deelname grotendeels te maken heeft met dat het FitGaaf!-project om PREVENTIE gaat. En preventie is vaak iets abstracts, iets vaags (voor kinderen, maar ook voor volwassenen); Dat je (on)gezonde routines van vandaag, effect hebben op hoe gezond je later in de toekomst bent. Dat is niet altijd even tastbaar. En daarmee mist er soms logischerwijs URGENTIE in het systeem rond het kind, bijvoorbeeld bij de leerkrachten en ouders. En urgentie is weer belangrijk voor draagvlak. Met dat in gedachten zijn we juist erg blij dat er toch altijd een mooie groep kinderen is, dat wel goed en enthousiast mee doet! Uiteindelijk is dat ook eigen regie nemen: zelf kiezen of je de handvatten die je aangereikt krijgt, aanneemt of naast je neer legt...

Ook zelf een eigen gave draai geven aan een FitGaaf!-basischolen-project? Kijk voor inspiratie op de pagina 'via Gezonde School of Wijk'!   Of vraag hier een vrijblijvende offerte met gratis proefpakket aan!

Spread the word. Share this post!