Deze blog is vooral gaaf voor: zorgverleners/professionals gezond opgroeien en voor ouders/verzorgers.
Leestijd: 2 minuten.

Minder snel straffen bij kinderen. Zo doe je dat! | 5 tips

In een vorige blogpost vertelde we dat belonen beter werkt dan straffen. We gaven tips hoe je gezond kunt belonen. Maar soms (…of regelmatig…) vertoont een kind ongewenst gedrag. Hoe ga je daar mee om? Kort gezegd: negeren als het kan, straffen als het moet. Als vader van twee gezellige druktemakers (van 7 en 4) weet ik dat niet altijd even makkelijk is. Het vraagt oefening en (veel…) geduld. Ook lijkt het op korte termijn niet altijd meteen resultaat op te leveren. Maar voor de band met je kids is het een waardevolle investering. In deze blogpost hebben we 5 tips uit de psychologie verzameld. Die vormen een stappenplan om minder snel te straffen. 

1. Schrijf samen duidelijke grenzen op

De meeste jonge kinderen zoeken grenzen op. Het hoort bij opgroeien. Maar die grens moet dan wel ergens duidelijk liggen. Voor je een kind kunt corrigeren, is het belangrijk dat er onderling afspraken zijn gemaakt. Het moet voor een kind duidelijk zijn waar de grens ligt. Dan is voor ouder en kind duidelijk, wanneer de grens wordt bereikt en wanneer over deze grens wordt gegaan.

2. Negeren

Bepaald gedrag kan niet leuk zijn (bijvoorbeeld iets niet willen proberen). Maar als het nog niet over de afgesproken grens heen gaat, kun je het beste eerst proberen geen aandacht aan het gedrag te besteden. Immers, negatieve aandacht is ook aandacht. Als je als ouder het idee hebt dat een kind puur op aandacht uit is, negeer het dan. Goede kans dat het kind inziet dat het gedrag niks oplevert. En dan houdt het vaak vanzelf op.

3. Aanspreken op gedrag

Wanneer negeren niet werkt, kun je het kind aanspreken op zijn/haar gedrag. Benoem concreet het gedrag dat je graag wel wil zien. Je kunt dit op een duidelijke manier aangeven, zonder boos te worden. Een punt aangeven dat het kind al wel goed doet, kan hierbij ook helpen. Bijvoorbeeld: supergoed dat je de aardappeltjes al wel hebt opgegeten!

4. Straf aankondigen

Wanneer een kind over de afgesproken grens heen gaat (grensoverschrijdend gedrag), kun je iets strenger worden. Geef aan wat de consequenties zijn als het kind niet ophoudt en dat de grens is bereikt. Voor sommige kinderen kan dit voldoende zijn. Een straf ook echt uitvoeren is dan soms niet meer nodig.

5. Iets leuks wegnemen of iets vervelends toevoegen

Soms is het toch nodig om een straf uit te voeren. Straffen kan op twee manieren. Je kunt iets leuks wegnemen, zoals niet meer spelen voor het slapen gaan. Of iets vervelends toevoegen, zoals een “time-out” op de gang.

De laatste stap willen we dus eigenlijk zo veel mogelijk voorkomen. Bij vaak straffen en weinig belonen is er een kans dat het kind en ouder in een negatieve spiraal komen: zo kan het kind van slag raken of kan de kracht van de straf afnemen. Dat kan juist meer strijd opleveren. We kunnen helaas geen garanties geven, want elk kind is (gelukkig) anders. Maar hopelijk helpen deze tips minimaal iets om minder vaak te straffen.

Wij van FitGaaf! geloven sterk in de kracht van belonen om kinderen gemotiveerd te krijgen en houden. Dat doen we met stickers. Bewust een niet te grote vorm van belonen die een kind op een leuke manier structuur en inzicht biedt. Daarnaast maken we dagelijks gezond eten, drinken en bewegen een beetje leuker. Voor kinderen. En voor ouders, verzorgers, opa’s of oma’s. Want als iets leuker is, gaat het vaak makkelijker. Bijna vanzelf! Gezond opgroeien, met minder strijd, meer plezier en resultaat. Doordat kinderen uit zichzelf dagelijks vaker gezonde keuzes maken. Door die keuzes leuk te maken en te belonen! 

Proberen? Neem dan alvast eens een kijkje bij onze “Fitgave GRATIS online cursus”.  

Veel ‘beloon’-plezier! 🙂

Verzameld en Geschreven door:
Tom Steffens Initiator FitGaaf! // tomsteffens@fitgaaf.nl

&

Sharon Uitendaal // blogster en ‘fitgave’ muzikant! // Kijk ook op haar eigen blog: www.youngcoach.nl

Bronvermelding:

  • Korrelboom, C.W. en Ten Broeke, E. (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Bussum: Coutinho
  • Hermans, D. (2017). Inleiding tot de gedragstherapie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum

Lees ook:

Op een andere manier beter met ons kennismaken?

Dat kan! Met onze gratis online cursus of de FitGaaf!-probeer-kleurplaat!
Maak hieronder je keuze. Dan blijf je als bonus op de hoogte van blogs, verhalen en ontwikkelingen 🙂

Spread the word. Share this post!