Elke dag voldoende groente eten!

Groente is supergezond! Voor kinderen en grote mensen. Voor grote mensen wordt door het voedingscentrum aangeraden om elke dag 250 gram groente te eten. Voor kinderen ligt het wat lager en het is afhankelijk van hoe oud je bent. Voor kinderen van 4-9 jaar wordt 100-150 gram groente aangeraden en 150-200 gram voor kinderen van 9-12. 

Dat is bij elkaar opgeteld ongeveer 2 grote handen vol! Dat is best veel om allemaal tijdens het avondeten op te smikkelen, dus je kan overdag al beginnen. Met snacktomaatjes of worteltjes bijvoorbeeld. 

Groente is een gezonde voedingsbron, want het bevat veel mineralen en vitaminen zoals vitamine A, vitamine E en vitamine K. Soms zitten in bepaalde groente precies de vitamines en mineralen die niet in fruit zitten en andersom. Groente en fruit vullen elkaar dus goed aan! Er wordt geadviseerd om elke dag 250 gram groente te eten. Dat is ongeveer 2 grote mensenhanden vol!
Naast dat het een gezonde werking heeft op je lichaam, bevatten groenten weinig calorieën en veel vezels. Hierdoor is groente goed voor een gezond gewicht en geeft het een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel zin krijgt in ongezonde tussendoortjes.
Veel kinderen en volwassenen eten groente ’s avonds bij het avondeten. Maar je kunt overdag ook al groente eten! Je kunt lekkere snoeptomaatjes meenemen naar school, of een wortel! Kijk voor meer informatie en tips over groente ook eens op de site van het Voedingscentrum: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/groente.aspx

We hebben de richtlijnen voor de eet-stickers grotendeels gebaseerd op de normen van het Voedingscentrum. Wil je meer weten over de precieze normen van het Voedingscentrum? Klik dan hier. 

 
 

Dit soort 'fitgave' tips en meer!

In onze gratis gezonde online cursus! Doe je ook mee?