Gratis tools bij gezond opgroeien met minder strijd

gratis tools bij gezond opgroeien

  • Eet ik genoeg fruit of groente? Beweeg ik genoeg? Drink ik genoeg water?
  • Dat kun je een weekje onderzoeken met deze kleurplaat!
  • Vooral leuk voor kinderen van 4-8 jaar
  • Hoe je er thuis voor zorgt dat gezonde keuzes maken, steeds vaker als vanzelf gaat. Door die keuzes leuk te maken!
  • Om de dag een e-mail met tips, filmpjes, recepten en inspiratie.
  • Over gezond eten, drinken, bewegen en slapen. En over positief belonen en structuur bij gezond opgroeien
  • Vooral leuk voor kinderen van 8-12 jaar

gratis tools bij gezond opgroeien

  • Stickers als beloning. Maar ook als registratie van (on)gezond gedrag
  • Die systematiek is nog verder uitgewerkt in het werkboekje dat bij de 12-weken FitGaaf!-kalender hoort.

Erkenning en onderbouwing

FitGaaf! is te vinden in de interventiedatabase van het RIVM en erkend door de volgende instanties. Een uitgebreide theoretische onderbouwing van de FitGaaf!-methode en resultaten uit pilots vindt je hier!

Gezonde keuzes extra belonen. De FitGaaf!-kalender met stickers.

Bij FitGaaf! geloven we in het belonen van gezond gedrag van kinderen. Naast de gratis tools bij gezond opgroeien, hebben we daarom ook een kalender met gezonde stickers ontworpen! Die stickers mogen kinderen plakken voor dagelijks gezond eten (ontbijten, fruit en groente), drinken (water), bewegen en slapen. Zo worden ze gemotiveerd om vaker zelf de gezonde keuze te maken. En een van de ouders/verzorgers kan mee doen! Samen thuis gezond blijven wordt zo speels gemakkelijk. 

gratis tools bij gezond opgroeien

Volg ons op social media voor gezond plezier:

FitGaaf!-blog en vlogs: gezonde keuzes extra leuk en makkelijk maken

Wij vinden het superleuk om kinderen en ouders te laten zien en ervaren hoe je het maken van gezonde keuzes leuk en aantrekkelijk kunt maken. Want als iets leuker is, gaat het vaak een stuk makkelijker. Samen thuis gezond blijven! Naast de gratis tools bij gezond opgroeien, hebben we ook een blog, gezonde kinderrecepten en Youtube-filmpjes. Met leuke tips en challenges rond dagelijks gezond eten, drinken, bewegen en slapen!

Bijvoorbeeld door strijd met je kind over gezonde keuzes in eten, drinken en bewegen. Of omdat een dag gewoon al hectisch genoeg is.
Als kind structuur in gezond eten, drinken en bewegen aanleren. Een gezond kind kan gezond gedrag makkelijker vast houden als volwassene.
Door gezond eten, drinken, bewegen en slapen extra leuk en aantrekkelijk te maken. En te belonen! Met stickers!

samen thuis gezond blijven

Ervaringen van ouders

‘’Mijn kind vraagt uit zichzelf om water’’

‘’De kinderen maken nu vaker een bewuste keuze voor een gezonde hap’’

‘’Ze gaan vaak uit zichzelf thee drinken. Ook omdat dit meetelt voor water, maar ze vinden het ook gewoon lekker nu’’.

(Citaten ouders, samen meegedaan in Ommen-Hardenberg)

samen thuis gezond blijven

Klinkt gaaf!.. Maar hoe werkt dat dan?

Bijvoorbeeld op de koelkast! En leg het stickerboekje met de gezonde stickers in de keukenla.
Er zijn stickers voor gezond eten, drinken, bewegen en slapen. Er is een deel voor stickers voor kinderen en een deel voor een van de ouders/verzorgers: Samen thuis gezond blijven!
Aan het einde van elke week bekijken jullie samen de kalender en de geplakte stickers. Wat ging goed deze week, wat kan beter?

samen thuis gezond blijven

Online ondersteuning en inspiratie bij de offline kalender

Wanneer je de FitGaaf!-kalender thuis gebruikt, kun je extra online ondersteuning, tips en inspiratie krijgen! Bijvoorbeeld via regelmatige reminder-mailtjes. De gezonde stickers worden daarin grappig en eenvoudig uitgelegd. Zo bijvoorbeeld...

samen thuis gezond blijven

Voorbeeldsticker: ONTBIJT

Een van de stickertjes bij de FitGaaf-kalender staat voor een goed begin van de dag: Ontbijt! Een goed ontbijt is belangrijk voor de energie die je nodig hebt om op te starten en de ochtend door te komen.

Na een lange nacht rusten brengt ontbijten je spijsvertering op gang en vult het je energie en vitaminen en mineralen weer aan. Symbool bij deze sticker staat een broodje, want veel mensen eten ’s ochtends vooral brood. Maar het kan ook iets anders zoals ontbijtgranen of havermoutpap zijn...Of fruit met yoghurt!
Ontbijten is ook belangrijk voor de verdeling van de energie gedurende de dag. Vaak als je ochtends het ontbijt overslaat, krijg je later op de dag, bijvoorbeeld in de voormiddag of ‘s avonds honger en ga je (te) veel eten. Het is juist goed om eten goed over de hele dag te verspreiden. Want je lichaam heeft ook op elk moment van de dag energie nodig. Om uit bed te stappen, maar ook om na te denken.

Gaaf? Doe mee!

Wanneer jullie deze maand nog met de FitGaaf!-kalender beginnen, ontvangen jullie de ondersteunende reminder-mailtjes gratis! 

Ervaringen van een 'fitgave' moeder

Waarom?

Er is veel aandacht voor het stimuleren van gezond gedrag en leefstijl van kinderen. En terecht, juist in de jonge levensfases wordt de basis gelegd voor een leven lang gezond! Door van jongs af aan structuur in gezond eten, drinken, slapen en bewegen aan te brengen, leer je gezond gedrag aan. En is het dus ook veel makkelijker om dat gedrag vast te houden naarmate je ouder wordt. Wij denken daar met een leuke kalender en stickers actief en speels aan bij te kunnen dragen!